fredag 30 oktober 2015

VIII

Det är tajt schema här nu sista dagarna! Vi vill ju pressa ut det sista och hinna med så mycket som möjligt. Igår hade vi "ledig dag", alltså inga inplanerade aktiviter så jag drog iväg med några i en taxi som vi hyrde över dagen för 2300 rupies, 300 spänn. För 300 spänn taxi i Stockholm kommer jag ca till t-centralen hemifrån mig på södermalm. Först åkte vi tillbaka till Lotustemplet där vi var första dagen utan att gå in på grund av för lång kö. Igår var vi där halv nio på morgonen, innan portarna öppnades. Vi tog en sväng på en lokal marknad och sen ställde vi oss först i kön. Vi fick ta av oss våra skor och vandra barfota in mot templet och det var en så fin upplevelse att få komma (inget foto tillåtet). Meditation i fokus och allt så rent och ärligt. Vi lyckades även tajma in en bönestund. Lotustemplet är ett Bahaj-tempel, ett tempel som inte är bundet till en särskild religion. Bönestunden innefattade böner från flera olika världsreligioner.

Lotustemplet

Mot Lotustemplet

Sedan drog vi runt till lite andra ställen som vi velat åka tillbaka till med vår egna taxi och så åt vi en god middag.

Idag har vi besökt Deepalaya school. En skola för barn med svåra hemförhållanden som betalar en mindre avgift men också för barn som har det gott ställt hemma. En mix av socioekonomisk status har visat sig ge goda resultat för barnens skolgång. Intressant tycker jag. Skolan drivs även av donationer utifrån och Atenaprojektet som finansierar vår resa donerade en stor summa idag. Skolan har ca 1600 elever, 4-17 år. Det var verkligen rörande att få hälsa på de här barnen. För första gången på den här resan grät jag. Inte för att barnen hade det svårt, utan för att de hade det bra. Fast när jag tänker på alla små barn vi sett gå omkring och tigga med sina ännu mindre småsyskon på axlarna bland fancy bilar inne i Delhi vill jag gråta igen. Och då gråter jag bara av sorg.



Välkomnad med bindi i pannan och blomster i hår. 

Förebilder
 


Förmiddagsrast.


Kör
Dans på Deepalaya 
Rektorn på Deepalaya school

Efter besöket på Deepalaya åkte vi till Kingdom of dreams. En slags park där man samlat mat och kultur från Indiens 14 delstater. Vissa tog massage och shoppade loss men jag nöjde mig med lite mat från delstaten Rajasthan.



Vi fick bråttom tillbaka till hotellet och Delhi är ju inte rätt stad att ha bråttom i så det blev lite stressigt... Ikväll hade vi nämligen bankett, någon slags finare form av avslutningsmiddag. Vi hade bjudit in studenter och lärare från Universitetet som tog med sina familjer och det blev många tal, god mat och bra dansgolv. Så härligt att dansa tillsammans! Ett gäng av de indiska lärarna är i min ålder och våra liv skiljer sig åt väldigt mycket men på dansgolvet är vi samma.

Imorgon är sista dagen i Delhi och jag känner mig redo för hemresa. Vi ska till presidentens hus på besök och det ryktas om att han kommer vara där för att ta emot oss... Vi får la se.
Hennahand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar