lördag 24 oktober 2015

IIII


Här kommer ett kort inlägg på grund av att klockan är sent på kvällen här och vi ska samlas vid bussen för avfärd mot Taj Mahal imorgon kl. 5.00. Vill visa lite bilder från dagen då vi har besökt en minnesplats för de indiska soldater som stred i första världskriget i Storbritanniens armé, monumentet heter India gate. 82 000 soldater åkte från Indien för att utkämpa kriget i Europa för ett annat lands vinning, ingen kom tillbaka. Här har man samlat några av dessa människors namn.
India gate

Vi har också åkt cykeltaxi i New Delhis ”gamla stan”, inte lika pittoreskt men så coolt. Spänning blandat med förtvivlan! Vilken upplevelse! Jag önskar att jag kunde ladda upp filmer från dagen idag men det går inte helt enkelt. Eller så är det bara bra ifall mina arma föräldrar skulle gå in här och läsa. Skulle också vilja skriva om samtal, supermarkets, bussfärder och mycket tankar men det får jag ta igen en annan dag.

Vi ska över den här gatan! 
Bakom...
...framför.




















Jag är så imponerad av alla dessa kloka, tålmodiga och flexibla unga människor som jag får äran att läsa känna på denna resa. Jag hade idag en liten reflektionsstund med eleverna från gymnasiet och jag skulle vilja avsluta med ett citat som en av eleverna lyfte på reflektionen då vi pratade mycket om skillnader i samhällsstrukturen här i Indien jämfört med Sverige; ”A smart man changes his surroundings, a wise man changes himself”. Förutom att jag skulle vilja byta ut pronomen till ”human being” så tror jag det är grunden till förändring och utveckling. Vi västerlänningar behöver också få i oss en stor dos ödmjukhet inför sådant som är annorlunda men inte för det behöver vara sekundärt i ett samhälle eller hos en individ.


Bra gäng!
Snapshot på hinduisk offerplats.
Imorgon blir det historia.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar