söndag 25 oktober 2015

V

Taj Mahal! Sagolikt som en dröm! Och detta konstiga skimmer på himlen av föroreningar mot detta mästerverk. Hela dagen ägnades åt denna resa till Taj Mahal. Längst bak I en skumpig buss mosade jag in mig och där satt jag och tryckte i fem timmar. Vi drog förbi åkrar och landsbygd och väldigt många reklamskyltar för Telenor, mycket märkligt. Då man på många ställen på landsbygden helt och hållet saknar avloppssystem åkte vi förbi väldigt många personer görandes sina morgonbehov ute på åkrarna intill motorvägen. Så otroligt ovärdigt.

Soluppgång över smoggets huvudstad. 
 En specialare med motorvägsåkandet på väg ut från Delhi var att det verkar råda ett helt annat filsystem än vad vi är vana vid. Vi åkte trefilig motorväg, med tre dragna linjer, men varför köra mitt i filen när man kan köra mittemellan och istället få plats med fyra bilar i bredd? Mycket smart och effektivt tyckte jag tills vi några timmar senare såg en bilkrock då hela framfälgen på bilen åkt loss. Alla personer i bilarna var okej.

Här är det ståtliga Taj Mahal!

Lite snett och vint, men påväg in mot Taj Mahal.
Magnifika Taj Mahal.





















Västra moskén vid Taj Mahal.
Taj Mahal ligger i staden Agra som beräknas vara en av Indiens minsta städer. Där bor det bara 2.5 miljoner…

Taj Mahal är ett mausoleum som byggdes år 1632 till minne av Mumtaz Mahal, mogulhärskaren Shah Jahans älsklingsfru av många. Mäktig byggnad och området runt omkring var uträknat in i minsta detalj. Dekorationerna både i stort och i smått var otroligt väldetaljerade och att gå in genom porten till detta område kändes overkligt. Att få se och gå in i Taj Mahal var värt den skumpiga bussfärden.

Exotismen från annat perspektiv.


Jag skulle bara vilja dela med mig av systemet kring Taj Mahal. Som indisk medborgare köper man sin biljett för 50 rupier, typ 6 svenska kr. Som europé eller ”västerlänning” köper man en biljett för 750 rupier, 93 svenska kr. Inte särskilt mycket. För dessa 750 rupier fick vi gå före den ca två timmar långa kön in i Taj Mahal. Vi gick alltså förbi flera hundra indier som stod och köade i gassande sol för att komma in. Apartheidsystem lever kvar på så många ställen i världen. Visst, vi betalade mer även då det är helt orimligt att jämföra valutor på detta sätt, men frågan vi bör ställa oss är om vi hade haft möjlighet att köpa de andra biljetterna, hade vi gjort det? Tror faktiskt inte det hur jag än vrider och vänder på det. Vi hade betalat oss in. Precis som vi från Europa gjort långt sen kolonialtiden. Fullständigt vidrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar